oefeningen

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Biochemie & Biotechnologie // Statistiek & Wetenschap
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Katleen



Geregistreerd op: 18 Dec 2009
Berichten: 5

BerichtGeplaatst: 12-01-2010 21:07:34    Onderwerp: oefeningen Reageren met citaat
Hey,

Heeft iemand mss de oplossing van oefening 2.8 deel d? Ik heb die nie fatsoenlijk opgeschreve blijkbaar.. Weet ook iemand of de oefeningen onder punt 4 van de oefeningenbundel belangrijk zijn (centrale limietstelling) en heeft iemand daar dan misschien ook oplossingen van ?

groetjes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
nobigdeal
Site Admin


Geregistreerd op: 28 Nov 2009
Berichten: 16
Woonplaats: Heverlee

BerichtGeplaatst: 12-01-2010 21:18:37    Onderwerp: Re: oefeningen Reageren met citaat
Katleen schreef:
Hey,

Heeft iemand mss de oplossing van oefening 2.8 deel d? Ik heb die nie fatsoenlijk opgeschreve blijkbaar.. Weet ook iemand of de oefeningen onder punt 4 van de oefeningenbundel belangrijk zijn (centrale limietstelling) en heeft iemand daar dan misschien ook oplossingen van ?

groetjes


zijt ge daar al Razz ?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Goele



Geregistreerd op: 28 Nov 2009
Berichten: 38
Woonplaats: Peer/Leuven

BerichtGeplaatst: 12-01-2010 22:42:07    Onderwerp: Reageren met citaat
Hey

Ik heb oefening 2.7 en 2.8 zelf gemaakt dus als iemand die nog gemaakt heeft en ff wilt checken of die uitkomsten overeen komen met die vn mij:

Oef 2.7: 1) E(x) = 1
2) Var(x) = 1
3) 0,98
4) 0,13

Oef 2.8: a) f(x)= 1/8 exp(-1/8 x)
b) 0,75
c) 144

En dan nog iets...ik heb naar de exexamenvragen gekeken en daar zitten zo 2 vragen bij waarvan ik totaal ni weet hoe ik er aan moet beginnen:

Men is van plan een mijn te ontginnen met een te ontginnen volume van 1000m³. Het ontginnen van 1m³ kost 5000euro. Uit geologische studies blijkt dat men gemiddeld 1 bepaalde diamant per 500m³ vindt. de verkoop van deze bepaalde diamant brengt 2,5 miljoen euro op per stuk. wat is de kans dat men minstens 2,5 miljoen euro winst heeft gemaakt na het ontginnen van de volledige mijn.

Je buur heeft een oud alarmsysteem. Wanneer er iemand bij hem inbreekt zal het alarm in 95% van de gevallen afgaan. Het alarm is de laatste 2 jaar al echter 5 maal afgegaan zonder reden. Uit een politieonderzoek blijkt dat de kans dat er op een willekeurige nacht bij iemand wordt ingebroken in je buurt 2/10000 is. Wat is de kans dat wanneer morgennacht het alarm van je buur afgaat, er echt wordt ingebroken bij hem.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Goele



Geregistreerd op: 28 Nov 2009
Berichten: 38
Woonplaats: Peer/Leuven

BerichtGeplaatst: 13-01-2010 11:07:56    Onderwerp: Reageren met citaat
En doe er deze vraag ook maar bij:

Vitamine tabletten worden in grote hoeveelheden geproduceerd maar moeten eerst een strenge kwaliteitscontrole doorlopen alvorens zij vrijgegeven worden voor distributie. Op een productietlijn worden tabletten geproduceerd met een gemiddelde diameter van 4mm. Als bij een tablet de gemeten diamter hier echter meer dan 0,2 van af wijkt wordt de tablet afgekeurd. De kans dat dit gebeurt is 1/100.
Men onderzoekt nu een lot van 1000 tabletten. Bereken de kans dat het aantal afgekeurde tabletten meer dan 15 is.

Ik dacht da dus op te lossen met zo dat binomiaalgedoe met n = 1000, k = 15 en p = 1/100 (kans op succes dat er een afgekeerde tablet is)
En dan zo met P(X > 15) = 1 - P(X <= 15) = 1 - (P(X=0)+P(X=1)+...+P(X=14)+P(X=15)
Ma dan kom ik een kans uit van 0,999... wat dus veel te hoog is...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Goele



Geregistreerd op: 28 Nov 2009
Berichten: 38
Woonplaats: Peer/Leuven

BerichtGeplaatst: 13-01-2010 13:29:23    Onderwerp: Reageren met citaat
Hey hey!

Me again...Statistiek begint mij precies toch serieus tegen te steken... Shocked Nu iemand die oefening 4.3 heeft? Bij die eerste vraag nu ik zou da kunnen oplossen als er stond groter dan of kleiner dan 20,2g maar de kans dat het precies 20.2 is daar heb ik precies geen idee van... voor die 2de vraag daar bij kom ik 4335 uit...


Laatst aangepast door Goele op 13-01-2010 22:51:45; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Goele



Geregistreerd op: 28 Nov 2009
Berichten: 38
Woonplaats: Peer/Leuven

BerichtGeplaatst: 13-01-2010 13:43:41    Onderwerp: Reageren met citaat
Voor oefening 4.4: ik kom een kans van 0,284 uit... Nog iemand?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Goele



Geregistreerd op: 28 Nov 2009
Berichten: 38
Woonplaats: Peer/Leuven

BerichtGeplaatst: 13-01-2010 14:10:55    Onderwerp: Reageren met citaat
Hey hey

die van die tabletten heb ik met poisson gedaan en dan kom ik dus een kans van 0,05 uit... lijkt me wel mogelijk... Is da juist om dat met poisson te doen?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Goele



Geregistreerd op: 28 Nov 2009
Berichten: 38
Woonplaats: Peer/Leuven

BerichtGeplaatst: 13-01-2010 15:35:44    Onderwerp: Reageren met citaat
Het is welbekend dat het zeewater met het hoogste zoutgehalte dat van de Rode Zee is. Een uitvoerige haalbaarheidsstudie met het oog op ontzilting te Eilat heeft volgend heeft volgend 95% betrouwbaarheidsinterval opgeleverd voor de gemiddelde saliniteit.
[38.9;40.9]

a) bereken een 99% betrouwbaarheidsinterval voor de gemiddelde saliniteit.

Aangezien geen gemiddelde, standaardafwijking, of steekproefgrootte gegeven is heb ik da dus opgelost met de verhouding tussen z0.025 (1,96) en z0.005(2,55) te nemen en da dan te delen door die waarde. Dus voor het meest linkse is da de verhouding 2,55/1,96 en dat dan dus delen door 38,9 en dan voor de rechtse waarde 1,96/2,55 en dat dan delen door 40,9... en dan komt ik dus uit voor dat 99% betrouwbaarheidsinterval: [29.9;53.2]

Moogt ge da zo doen of ni? Want ik zou ni weten hoe ik het anders moet doen...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Goele



Geregistreerd op: 28 Nov 2009
Berichten: 38
Woonplaats: Peer/Leuven

BerichtGeplaatst: 13-01-2010 22:50:00    Onderwerp: Reageren met citaat
Hey!

Hier ben ik weer in mijn eenzame monoloog Sad
Dus voor de vraag met de diamanten heb ik dus wat geprobeerd... namelijk dat ding met die benadering van binomiale kansen da te maken heeft met de centrale limietstelling.

Ik heb daar dus voor n = 1000 genomen en voor p = 1/500 (kans op succes dat ge een diamant vindt)

en dan dus de P(Y >= 3) berekent en dan kom ik uit: een kans van 0,239 zonder continuïteitscorrectie en een kans van 0,363 met continuïteitcorrectie

Ik hoop snel eens iets van iemand te horen want deze eenzame monoloog begint nogal saai te worden...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Goele



Geregistreerd op: 28 Nov 2009
Berichten: 38
Woonplaats: Peer/Leuven

BerichtGeplaatst: 14-01-2010 11:54:56    Onderwerp: Reageren met citaat
Hey!

Heb de vraag met de tabletten ook met de centrale limietstelling gedaan zo de benadering van binomiale kansen en dan kom ik een kans van 0,04 uit... Weet niet wat het beste is...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Goele



Geregistreerd op: 28 Nov 2009
Berichten: 38
Woonplaats: Peer/Leuven

BerichtGeplaatst: 14-01-2010 12:08:13    Onderwerp: Reageren met citaat
Ok voor die pillen is het de bedoeling dat ge de CLS gebruikt... regelkes voor wat ge moet gebruiken staan op pg 203 in HB...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Biochemie & Biotechnologie // Statistiek & Wetenschap Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 
Powered by phpBB and Andrew Charron
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum